Wat kost een website?

Bij het starten van je bedrijf heb je heel veel zaken om aan te denken. Een aantal van die zaken zijn vrij duidelijk: de KvK-inschrijving van je bedrijf, verzekeringen, maar ook een marketing- of verkoopstrategie.

En ja bij een bedrijf hoort een website.

Maar wat kost een website eigenlijk? We kijken op internet. Ook als je goed zoekt, kun je eigenlijk geen duidelijke kosten vinden. Nou ja, je vindt vooral veel verschillende kosten. Webdesigners en ontwerpbureaus bieden of een vaste prijs aan, maar je weet dan niet of dat reëel is, of ze leveren maatwerk en kunnen geen exacte prijsopgave doen.

Als je de prijzen voor een website vergelijkt, kom je op uiteenlopende bedragen uit. Als je verschillende sites vergelijkt, begint bij de een de offerte bij een paar honderd euro, bij veel anderen begint het bij duizend euro en lopen dan op. Dan ben je er nog niet, want daar komen vaak nog extra kosten bovenop: voor een domeinnaam, hosting, SEO advies, logo, foto’s marketing, teksten, support en nog veel meer.

De mythe dat een website duizenden euro’s kost bestaat nog steeds en heel eerlijk, die wordt liefdevol in stand gehouden. Best raar, want er zijn intussen zoveel betaalbare opties waarmee je voor  € 200 of minder per jaar je website online hebt. Die opties zijn vaak ook eenvoudig en sneller te gebruiken. In dit blog proberen we helder te krijgen wat je nodig hebt en wat het kost (hint: het is minder dan je denkt).

Feit: Een website bouwen was ooit duur én moeilijk.

Jazeker, gaan we 5 jaar terug in de tijd dan waren hoge kosten bij een webdesignbureau voor een simpele website volkomen normaal. De meeste mensen wisten namelijk zelf niet hoe ze een design konden maken  en de code voor een website moesten schrijven, daar had je dus een professional voor nodig.

De andere optie was om alles zelf te doen. In Dreamwever bijvoorbeeld. Dat was veel goedkoper, maar koste een hele boel tijd en moeite, met vaak een middelmatige site als resultaat. Tegen de tijd dat je klaar was met je website, had je er spijt van dat je niet  naar een professional was gegaan.

Maar dat is nu anders. Programma’s om zelf je website mee te maken zijn gemeengoed, veel makkelijker en veel inzichtelijker geworden. Je maakt daar als leek ook hele goede websites mee.

Feit: Mooi is niet het zelfde als goed

Nu we hebben vastgesteld dat je heel eenvoudig zelf een mooie, werkende website kunt maken, er is echter één loseindje: het ondernemersdeel van een website. Het verschil tussen een online visitekaartje en een website die deel uit maakt van je bedrijf, heeft wat extra’s nodig.

Een zakelijke website:

  • ondersteund je marketing: b.v. vindbaarheid door SEO en adverteren,
  • verkopen: goed opgebouwde verkooppagina’s die klanten enthousiast maken,
  • automatisering: leadgeneratie en opvolging en het zo eenvoudig mogelijk afhandelen van boekingen en betalingen.

Hiervoor is alleen een programma om websites mee te bouwen onvoldoende. Je hebt ook kennis en begeleiding nodig. Geloof me, ook dat is een stuk minder ingewikkeld dan je zou denken. Het is net als fietsen. Je hoeft niet direct de Tour de France te winnen, maar soepel en snel van A naar B kunnen komen is gewenst.

Wat je dus zoekt is een programma waar je zelf eenvoudig een website in kunt maken én je ook kennis en support krijgt bij marketing, verkoop en automatisering van processen!

 

Feit: je hebt dus heel waarschijnlijk geen professional nodig om je website te maken

Voor er misverstanden ontstaan: wij zijn  groot fan van webdesigners en ontwikkelaars. Zij doen geweldig werk en bouwen mooie complexe websites waar een heleboel maatwerk bij komt kijken. Doe je zo’n project, dan ben je zielsgelukkig als je een expert hebt ingehuurd, die weet hoe het werkt. Technische ondersteuning bij een complexe website is de kosten meer dan waard.

Maar de meeste websites zijn niet complex. en hebben dus helemaal geen maatwerk nodig. Als kleine ondernemer heb je vaak al meer dan voldoende als je een paar pagina’s met heldere informatie online hebt staan, natuurlijk wel op de juiste manier opgebouwd. Een eenvoudig ontwerp werkt meestal het best. Voor zulke websites is een zelfmaakprogramma met gerichte marketing ondersteuning en goede begeleiding het meest effectief en bovendien veel betaalbaarder.

Toch kom je kleine bedrijven tegen die voor een eenvoudige website een paar duizend euro hebben betaald. Dat voor een website die niet veel verschilt van wat je zelf kunt maken met een website bouw programma.

Digital.com schat in dat een simpele website, met weinig maatwerk, minder dan 20 pagina’s, een paar stockfoto’s en “geen unieke functionaliteit” tussen $ 2.000 en $ 8.000 kost, als die wordt gemaakt door een professional…. Dat is minstens 10 keer zo veel als je betaalt om dezelfde website te maken met een websitebouwer!

Waarom geven mensen zo veel geld uit als er goedkopere opties beschikbaar zijn? Veel ondernemers denken dat ze geen tijd hebben om een website te maken, dat ze nieuwe vaardigheden moeten leren, zoals code schrijven of ze denken dat het resultaat er niet professioneel of betrouwbaar uit ziet als ze het zelf doen. Je hoort ze denken: “veel te moeilijk”

Wat kost het om zelf een website te maken en wat is er dan inbegrepen?

De precieze kosten verschillen per aanbieder, maar gemiddeld ben je tussen de €60 en € 300 euro per jaar kwijt. Daar zit meestal de hosting (het online zetten van je site), een domein (je web-adres), beveiliging en (webhosting)klantenservice bij. Maar geen training. Dus krijg je geen hulp en feedback op je site en zul je nog een aparte online marketing cursus moeten volgen. Deze variëren tussen de € 1000,- en € 4000,- Vaak zijn deze trainingen video opnames die je dan kunt bekijken, met eens in de zoveel tijd een vragenuurtje.

Bij VEO-iedereen kan leren ondernemen kost een cursus € 475,- en heb je aan het einde van de cursus een goede zakelijke website gemaakt én bezit je de basiskennis van de online marketing. De gemaakte website kun je tegen super scherpe tarieven direct online zetten.

Kan ik dan toch niet beter iemand inhuren?

Je kunt een webdesigner inhuren om een website voor je te maken. Vervolgens sta je er alleen voor: je betaalt voor de website en als die is klaar is gaat de maker door naar een volgend project. Als je zelf de kennis niet hebt, ben je volledig afhankelijk van iemand die de website voor je beheert. Wijzigingen en aanpassingen gebeuren dan natuurlijk steeds tegen het uurloon van die beheerder en wanneer die tijd heeft. Dat is een dure en vooral trage oplossing.

Als bedrijf, maar zeker als midden en klein bedrijf kun je je website daarom beter zelf maken en beheren. Je leert zo zelf het systeem kennen en je weet waarom je welke keuzes voor je website maakt. Wil je iets veranderen, dan kun je altijd inloggen: je bent dus niet afhankelijk van een webdesigner die tijd voor je moet hebben.

Bij een websitebouwers met ingebouwde intelligentie, zoals Jimdo en Strato, komt er geen mens aan te pas. Bij het aanmaken van je website beantwoord je simpele vragen en het systeem bouwt een website voor je, gebaseerd op je antwoorden en je social media. Dat gebeurt in een paar minuten. Hun verdienmodel is gebaseerd op hosting ( en niet op jou de kneepjes van het vak leren. Je weet dan ook niet wat ze gedaan hebben, waarom en of het werkt.

Conclusie

Wat mag een website kosten? Zoveel als nodig, maar zeker ook niet méér dan nodig. Het is makkelijk om je een dure website aan te laten praten, terwijl je als ondernemer al kosten genoeg hebt. Als je een offerte van duizenden euro’s voor je website hebt gekregen, denk er dan goed over na. Met een online websitebouwer kun je zelf een redelijke, website maken voor een redelijke prijs.

Ga je voor een all-in pakket zoals bij VEO-iedereen kan leren ondernemen ben je startklaar en goed voorbereid op de toekomst.